Ponuku na osemkolesové bojové vozidlá pre Ozbrojené sily SR poslalo päť krajín. Je to Česko so strojom Pandur II, Fínsko s vozidlami Patria AMV, USA s vozidlami Stryker a Rumunsko a Španielsko, ktoré poslali ponuku na licenčné vozidlá Piranha V.
Odporúčanie pre vládu k obstarávaniu vozidiel má byť pripravené do konca marca tohto roku. Päticu ponúk bude hodnotiť 70-členný tím zložený z odborníkov rezortu obrany, ale aj zástupcov ministerstva hospodárstva, ktorí budú posudzovať ponúkané zapojenie slovenského obranného priemyslu. To je totiž jednou z podmienok tendra. Vozidlá tiež prejdú praktickými testami.
Samotná ponúkaná cena tvorí 35 percent hodnotenie. Nasledujú technické špecifikácie s 30 percentami váhy hodnotenia a miera zapojenia slovenského obranného priemyslu s 25 percentami. Logistická podpora počas životného cyklu techniky tvorí 10 percent hodnotenia. Spolu chce Slovensko teraz nakúpiť 76 osemkolesových bojových vozidiel za maximálne 332 miliónov eur. Neskôr by ich mohlo nasledovať až 400 ďalších. O nákupe na základe odporúčania rozhodne kabinet premiéra Eduarda Hegera a bude prebiehať systémom vláda-vláda.
V posledných rokoch Ozbrojené sily SR nakúpili nové transportné lietadlá C-27J, vrtuľníky UH-60 Black Hawk či stíhačky F-16. Pre pozemné jednotky však ide o prvý veľký nákup od skončenia studenej vojny. Čoskoro ho má nasledovať ďalší. Na konci januára uplynie aj lehota na posielanie ponúk do tendra na 152 kusov ťažkých pásových bojových vozidiel za 1,739 miliardy eur. Do ich dodania musia vojaci naďalej používať staré BVP-1 a BVP-2 sovietskeho pôvodu, ktoré morálne zastarali najmä z dôvodu ich slabej odolnosti proti mínam či raketovým projektilom.
Lehota na zaslanie ponúk do tendra na 76 osemkolesových bojových vozidiel uplynula na Silvestra. Pôvodne sa očakávalo, že sa do nej prihlási viac štátov. Prekvapením je najmä neúčasť Nemecka s vozidlom Boxer, ktoré sa považuje v tejto kategórii za veľmi kvalitné. Tomu však zodpovedá aj jeho vyššia cena. Napokon je v hre päť štátov so štyrmi vozidlami, pretože Španielsko a Rumunsko ponúkajú licenčné verzie toho istého typu. Zaujímavé je, že štyri z piatich ponúk sú spojené s konzorciom General Dynamics, jedinou výnimkou je fínska firma Patria.
Rezort obrany podrobnosti o ponukách neuviedol a z dôvodu zachovania objektivity bude až do ukončenia hodnotenia informovať len obmedzene. Uviedlo len, že niektoré ponuky uviedli viaceré možné technické riešenia. Môže to znamenať, že vozidlá možno dodať s rôznymi motormi, úrovňou pancierovej ochrany či výzbrojou – a tým sa, samozrejme, bude líšiť aj ich cena. Poďme sa teraz pozrieť na jednotlivé ponúkané vozidlá:
Piranha V
Piata generácia vozidla, ktoré od roku 1972 vyrába švajčiarska firma Mowag. V roku 2003 ju kúpila americká spoločnosť a od roku 2010 sa volá General Dynamics European Land Systems.
V roku 2018 podpísala rumunská armáda zmluvu s GDELS na dodávku 227 vozidiel Piranha V v šiestich rôznych modifikáciách. V novembri 2019 spustili licenčnú výrobu vozidiel v Rumunsku.
Piranha V môže mať rôzne dieselové motory s výkonom 430 až 480 kW. Štandardná odolnosť je proti projektilom kalibru 14,5 mm, prídavný pancier môže zvýšiť odolnosť aj proti strelám ráže 25 mm. Hmotnosť vozidla je 337 a rýchlosť 100 km/h. Posádka je trojčlenná, prepraviť môže 8 vojakov. Výzbroj môže tvoriť guľomet kalibru 12,7 mm, 40 mm granátomet alebo 30 mm kanón a protitankové rakety TOW.
Dragón
Španielska licenčná verzia vozidla Piranha V. GDELS získal kontrakt v roku 2020 za 1,74 miliardy eur na 348 vozidiel označených Dragón. Tie obsahujú viaceré modifikácie vyžadované španielskym ministerstvom obrany a využívajú španielske technológie. Prvý kontrakt zahŕňa nielen výrobu, ale aj údržbu, podporu počas celého životného cyklu a aj podporu pri snahe o predaj iným zahraničným záujemcom. V budúcnosti chce španielska armáda získať spolu 1 000 až 1 200 vozidiel Dragón. Výroba sa v španielskom závode v meste Trubia rozbehla v decembri minulého roka a prvú španielsku objednávku majú dokončiť do roku 2023. Okrem Španielska a Rumunska, ktoré ich ponúkajú aj nám, objednali tieto vozidlá aj Dánsko a Švajčiarsko.
Stryker
Vychádza z kanadského typu LAV III a do služby ho zaviedli v roku 2002. Odvtedy sa stal základom výzbroje americkej armády, ktorá používa takmer 4 500 kusov. Medzinárodne sa však veľmi nepresadil. Kanada napokon ich objednávku zrušila a až v roku 2019 thajská armáda dostala približne 60 vozidiel, ktoré pôvodne slúžili v americkej armáde. Približne 50 vozidiel teraz zrejme kúpi aj Severné Macedónsko.
Strykery vyrába firma General Dynamics Land Systems. Pomenované sú po dvoch vojakoch, ktorí posmrtne dostali Medailu cti – Stuart Stryker padol v druhej svetovej vojne a Robert Stryker vo Vietname.
Stryker má v základnej verzii hmotnosť 18 ton. Posádka je zvyčajne dvojčlenná, pasažierov môže byť až 9. Odolnosť trupu je proti projektilom kalibru 14,5 mm. Štandardnú výzbroj tvorí guľomet kalibru 12,7 mm a 40 mm granátomet alebo 30 mm kanón. Existuje aj verzia s kanónom kalibru 105 mm. Motor má výkon 260 kW a rýchlosť je 100 km/h.
Pandur II
Toto vozidlo približne pred 20 rokmi vyvinula rakúska spoločnosť Steyer-Daimler-Puch, ktorá patrí do americkej skupiny General Dynamics European Land Systems. Odvtedy ho zakúpilo Rakúsko, Portugalsko, Česko a Indonézia. Spoločnosť Czechoslovak Group (CSG), ktorá vlastní aj niekoľko podnikov na Slovensku, získala práva na výrobu týchto vozidiel pre stredoeurópsky trh. V prípade našej objednávky by sa do výroby Pandurov pre Slovensko zapojila dcérska spoločnosť CSG Tatra Defence Vehicle.
Základná hmotnosť vozidla je 14,5 t, najťažšie verzie majú 22 t. Dieselový motor má výkon 335 kW a Pandur II s ním dosahuje rýchlosť 105 km/h. Posádka je dvojčlenná a počet pasažierov vo verzii obrneného transportéra bez veže je až 12. Pri bojovom vozidle pechoty je nižší. Výzbroj môže tvoriť kanón rôzneho kalibru od 30 mm do 105 mm. Dopĺňa ho guľomet a rakety Spike.
Patria AMV
Vozidlá fínskeho výrobcu slúžia od roku 2004. Okrem Fínska ich používa Švédsko, Chorvátsko, Juhoafrická republika či Spojení arabské emiráty. Najväčším používateľom je susedné Poľsko, ktoré ich v licencii pod označením Rosomak vyrobilo takmer 1 200. Patria AMV vyniká najmä svojím kvalitným podvozkom.
V závislosti od verzie sa hmotnosť vozidiel pohybuje od 16 do 32 ton. Pohonnou jednotkou môžu byť rôzne dieselové motory s výkonom od 360 do 450 kW. Maximálna rýchlosť presahuje 100 km/h. Výzbroj môžu tvoriť rôzne kanóny kalibru 30 mm až 105 mm. Posádka je dvojčlenná, v prípade bojovej verzie s vežou trojčlenná. Počet pasažierov je 8 až 12. Odolnosť pancierovej ochrany môže byť spredu až do úrovne projektilov kalibru 30 mm.