Prvá skupina ukrajinských pilotov dokončila výcvik na prúdových cvičných lietadlách Alphajet vo Francúzsku. Teraz by mali pokračovať vo výcviku na stíhačky F-16. Francúzsko však sľúbilo dodať Ukrajine aj vlastné lietadlá Mirage 2000.
Kým v iných krajinách, napríklad v USA a v Rumunsku, sa na F-16 preškoľujú skúsení ukrajinskí piloti, Francúzsko trénuje úplných nováčikov. Paríž sľúbil, že za dva roky takto vyškolí 26 pilotov pre ukrajinské vzdušné sily. Táto prvá skupina sa cvičila od marca a zrýchlený tréning zvládli za šesť mesiacov. Za normálnych okolností trvá takýto výcvik 18 mesiacov. Časť z týchto pilotov pritom nikdy predtým neriadila lietadlo, časť mala za sebou pár letov na cvičných strojoch L-39 Albatros. Ich identitu francúzske úrady prísne strážia, zverejnili iba ich vek – majú 21 až 23 rokov.
Lietadlá Alphajet mali kokpity prispôsobené tak, aby ich displeje pripomínali prístrojové vybavenie F-16. To uľahčí prechod ukrajinských žiakov na tieto stíhačky. Prvých cca 10 kusov F-16 dodali na Ukrajinu na prelome júla a augusta. Do konca roka sa očakáva dodanie ďalších 10 kusov a na budúci rok prídu ďalšie. Spolu má Ukrajina sľúbených okolo 80 kusov F-16. Nie sú to však jediné západné stroje, s ktorými môže Kyjev rátať.
Už do konca tohto roka by mali doraziť aj stíhačky z Francúzska. Ide o lietadlá Mirage 2000-5F. Táto verzia slúžila vo francúzskom letectve výhradne na stíhacie účely. Pred dodaním na Ukrajinu však stroje prechádzajú úpravami, aby okrem zbraní vzduch-vzduch mohli nosiť aj navádzanú muníciu proti pozemným cieľom.
Ukrajinský minister obrany Rustem Umerov počas víkendu oznámil, že so spojencami rokuje aj o ďalších typoch lietadiel – švédskych Saab JAS 39 Gripen a britsko-nemeckých strojoch Eurofighter Typhoon. „Rozhovory ohľadom Gripenov pokračujú, rovnako ako konzultácie o Eurofighteroch. Sú to excelentné platformy a diskutujeme o tom, kedy s nimi začneme. Čoskoro budeme môcť ohlásiť výsledky,“ povedal Umerov.