Pôvodná správa spôsobila poriadny rozruch. Zdalo sa, že hovorca Pentagonu potvrdil, že USA na Ukrajinu dodali stíhacie lietadlá. Samotná Ukrajina to vzápätí rázne poprela. Možností je viac vrátane tej, že Kyjev sa iba snaží zmiasť ruskú stranu ohľadom toho, čo ukrajinské letectvo skutočne skrýva vo svojom arzenáli.
O lietadlách pre Ukrajinu sa hovorí už dlho. Ona samotná požaduje stroje, ktoré má vo výzbroji, a ktoré by teda bez problémov mohli obsluhovať ich piloti aj príslušníci pozemného personálu. Ide o typy Su-22, Su-24, Su-25, Su-27 a MiG-29. V Európe sa niektoré z týchto typov nachádzajú vo výzbroji Poľska, Bulharska a Slovenska, no pokusy o ich dodanie na Ukrajinu zatiaľ zlyhali. Tieto lietadlá sa nachádzajú aj vo výzbroji niektorých štátov mimo Európy, napríklad v Afrike, a je možné, že o ich získaní rokuje USA aj s nimi.
Dnes ráno sa objavilo vyhlásenie Johna Kirbyho, podľa ktorého „Ukrajinci majú k dispozícii viac lietadiel, než mali pred dvoma týždňami“. Dodal tiež, že „získali dodatočné platformy a náhradné diely, aby mohli rozšíriť rady svojho letectva“. Nechcel prezradiť, z akej krajiny tieto dodávky prišli, no zdôraznil, že nepochádzajú z USA. Naznačil len, že ide o materiál sovietskej výroby.
Ukrajina sa však na to ozvala, že žiadne lietadlá nedostala. Prišli len náhradné diely, ktoré umožnili uviesť do prevádzky 20 lietadiel, ktoré neboli letuschopné. Ukrajina sa však v poslednom čase snaží všetky dodávky čo najivac utajovať a tak je pravdepodobné, že aj keby luetadlá dostala, neinformovala by o tom.
V tejto súvislosti treba uviesť na pravú mieru jednu informáciu, ktorá sa v súvislosti s lietadlami pre Ukrajinu objavila. Rumunsko sa zaviazalo poskytnúť svojmu susedovi rozsiahlu vojenskú pomoc bez toho, aby ju špecifikovalo. Vzápätí sa objavili špekulácie, že by jej mohlo dodať aj lietadlá, konkrétne stroje MiG-21. Tie boli v Rumunsku modernizované v spolupráci s Izraelom na verziu Lancer, no aj tak ide o veľmi starý typ, ktorý Ukrajina navyše ani nezaradila do zoznamu svojich požiadaviek. Keďže ho nepoužíva, nemá naň vycvičených ani pilotov, ani personál. Je teda veľmi nepravdepodobné, že by sa rumunské stíhačky MiG-21 na Ukrajine objavili.
Rumunsko ,á aj stroje MiG-29, no tie vyradilo zo služby už v roku 2003 a odvtedy ich skladuje na leteckej základni Mihaila Kogalniceanu. Ich uvedenie do prevádzky by zrejme bolo technicky náročné a zdĺhavé. Mohli by však poslúžiť ako zdroje náhradných dielov.